023-3690000 support@webalist.eu

In 2007 begon ik als ondernemer en uiteraard maakte ik mijn website zelf. Het resultaat zag er niet uit en het leverde me vrijwel geen klanten op. De klanten die ik kreeg via de website was het gevolg van een zeer goede naam, waardoor ik goed gevonden werd in Google.  In de jaren daarna heb ik mijn website verbeterd, maar nog steeds zonder resultaat.

Ik bekeek mijn website niet vanuit een marketing oogpunt. Pas nadat ik trainingen had gedaan bij Open Circles Academy werd me duidelijk dat een website  een marketingmiddel is en dat je deze ook zo moest inrichten dat de website je klanten oplevert.

Uiteraard ging na deze training mijn website weer op de schop, evenals mijn bedrijf trouwens. En jawel, ik kreeg betere resultaten, meer klanten en meer omzet 🙂

Door al deze ervaringen realiseerde ik mij dat marketing mijn passie is en dat ik andere ondernemers wilde helpen met on-line-marketing en het maken van converterende websites. Dat heeft ertoe geleidt dat ik mij volledig heb toegelegd op online marketing en het maken van websites voor ondernemers.

Ik wil je behoeden voor de fouten die ik in het verleden heb gemaakt.  Daarom geef ik je hieronder 15 gouden regels om van jouw website een klantenmagneet te maken. Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen.

01 Call to Action

Op elke pagina moet een zogenaamde call-to-action staan. Je moet de bezoekers vragen om iets te doen. Dat kan zijn het downloaden van een e-book. Het kan een verzoek zijn om contact met je op te nemen. Je  nodigt hen uit gebruikt te maken van jouw kennismakingsaanbod of je laat ze een survey invullen.

Elke pagina dient dus maar één Call to Action te bevatten.  Maak niet de fout om meerdere  verschillende call-to-actions op één pagina te plaatsen. Dat geeft keuzestress waardoor jouw bezoeker nergens op klikt en de site verlaat.

02 Waar is de banaan

Dit  is een uitspraak die ik geleend heb van AartJan van Erkel , een copywriter. Het is een metafoor. Een aap is altijd op zoek naar een banaan. Op elke pagina van jouw website moet dus ook duidelijk een ‘banaan’ staan voor jouw doelgroep.

De banaan is een duidelijk  opvallende call-to-action knop. Die mag best een contrasterende kleur hebben ten opzichte van de andere kleuren van jouw website. Eventueel met pijlen ernaar toe. Het moet heel duidelijk in één oogopslag te zien zijn waar de call-to-action knop is.

03 drie-seconden regel

Op het moment dat iemand op jouw website komt dan heb je drie tot zeven seconden om ervoor te zorgen dat duidelijk is voor de bezoeker waar jouw website over gaat en of het interessant voor hem is.

Dus in die drie tot zeven seconden moet een bezoeker kunnen zien  wie je helpt, welk probleem je voor hen oplost en waarom je hen helpt.

Daarom is het belangrijk om op de homepagina direct te aan te geven wat de problemen zijn en wat de doelgroep is die je helpt.

04 Wat is jouw doelgroep

Jouw doelgroep moet heel duidelijk en helder zijn. Je hoeft die doelgroep niet helemaal uit te schrijven, maar voor jezelf moet het helder zijn. Wie is je doelgroep? Wat zijn de kenmerken van je doelgroep?

Zijn het mannen of vrouwen? Wat is de leeftijdsgroep? Wat is hun beroep? Wat is hun opleidingsniveau? Zijn ze getrouwd? Wat is hun burgerlijke staat? Hebben ze kinderen? Wat is het salarisniveau?

Al dat soort zaken moet je helder hebben. En op je website moet in ieder geval helder zijn wat de doelgroep is. Dat kunnen ondernemers zijn, of hoog-sensitieve personen, of alleenstaande moeders.

05 Wat is het probleem

Het moet duidelijk zijn welk probleem je voor jouw doelgroep oplost. Het kan best zijn dat jouw methode van werken en jouw werkwijze een oplossing is voor heel veel problemen maar op je website is het belangrijk om je te richten op één specifiek probleem.

06 Jouw contactgegevens

Op je website moeten jouw contactgegevens staan. Dus jouw adres, telefoonnummer, e-mailadres en bij voorkeur ook je kvk nummer en btw nummer.

Hoe meer gegevens van jou op de website staan, hoe meer vertrouwen dat geeft bij de bezoeker.

07 aanbevelingen

Jij kan wel zeggen hoe goed je bent en waarom men bij jou moet zijn, maar het is natuurlijk veel krachtiger als andere mensen dat over jou zeggen. Op je website moeten daarom aanbevelingen en referenties staan, bij voorkeur als video, maar het kan ook in tekstformaat.

Belangrijk is, als het in tekstformaat is, dat je de naam van de persoon erbij hebt staan. Ook dient de de foto van de persoon erbij te staat en eventueel een website als dat van toepassing is. Dat maakt de aanbeveling een stuk geloofwaardiger.

08 Less is more

Veel websites bevatten te veel informatie. Men beschrijft alle diensten, tarieven, achtergrond informatie over de werkwijzen, allerlei soorten producten en mogelijke trainingen, agenda’s, enz.

Op een effectieve marketing website staat zo min mogelijk informatie. Het enige dat je wilt is dat ze op je mailinglijst terecht komen, van je kennismakingsaanbod gebruik maken of dat ze zien dat jij de expert bent op het gebied van het probleem dat zij hebben. Alle pagina’s en teksten moeten daarop gericht zijn. Extra informatie leidt alleen maar af.

09 Onweerstaanbaar aanbod

De mensen moeten je leren kennen dus je moet een kennismakingsaanbod voor ze hebben wat voor hen onweerstaanbaar is.

Het aanbod moet weinig kosten en weinig risico geven. Bij voorkeur is het aanbod geheel gratis. Op deze manier kunnen ze laagdrempelig kennis met jou maken en jou als expert ervaren.

10 Positionering

Er wordt weleens gekscherend gezegd dat Nederland meer coaches, trainers, adviseurs en therapeuten heeft dan inwoners . Hoe kun jij je onderscheiden t.o.v. jouw concurrenten?

De uitgelezen manier om dit te doen is jezelf op een unieke wijze positioneren. Dit kan je eenvoudig doen door de volgende vier positioneringsvragen te beantwoorden en op de over-mij-pagina te zetten:

  1. Wie help je?
  2. Waarom help je ze?
  3. Waarom ben jij de aangewezen persoon om deze doelgroep te helpen?
  4. Waar breng je ze uiteindelijk naar toe als ze met jou in zee gaan? Wat is het uiteindelijke doel?

Doordat jij je eigen verhaal hebt zal jij altijd anders gepositioneerd zijn dan de competitie. Het geeft jouw doelgroep ook de mogelijkheid om zich met jou te verbinden. Mensen die zich aangetrokken voelen tot jouw verhaal, zullen eerder met je willen werken.

11 Story telling

Je website moet zo persoonlijk mogelijk zijn. Plaats daarom een foto van jou erbij. Schrijf ook persoonlijke ervaringen. Maak het heel persoonlijk. De mensen kopen namelijk jou en niet jouw dienst..

Ze moeten jou leuk vinden. Ze moeten jou beter leren kennen. Ze moeten jou vertrouwen en dan gaan ze van jou kopen. Dus hoe persoonlijker je op de website en op sociale media bent, hoe beter.

12 Taal van doelgroep

Zorg dat je de taal spreekt van je doelgroep. Daarom is het van belang om een hele specifieke doelgroep  te hebben, die je goed kent.

Het taalgebruik op je website moet precies aansluiten bij het taalgebruik van jouw doelgroep. Als dat niet aansluit dan is er geen klik, geen connectie en dan zullen mensen minder snel terugkomen op je website.

13 Opt-in formulier

Er moet een mogelijkheid zijn om het e-mailadres van iemand te krijgen in ruil voor een weggever. Een soort invulformulier die een bezoeker kan invullen om gratis waardevolle informatie te krijgen. Je kunt een e-book aanbieden en dan heb je hun naam en e-mailadres nodig om het naar hen te kunnen versturen.

Op deze manier verzamel je e-mailadressen op je mailinglijst en die mensen kan je wanneer jij dat wilt, mails sturen met waardevolle informatie. Jij hebt dan controle wanneer je hen informatie stuurt en waarover. Dus het is essentieel om je mailinglijst te vergroten.

14 Bloggen

Het is belangrijk voor jou om je expertpositie te laten zien, door regelmatig waardevolle blogartikelen te plaatsen op je website. Dus wekelijks, of tweewekelijks of vierwekelijks, maar altijd op dezelfde dag en dezelfde tijd wordt de blog beschikbaar.

Je stuurt het dus in eerste instantie naar de mensen op je mailinglijst, maar je promoot het ook via sociale media.

Het is een ideale manier om jouw expertpositie te vergroten. Bloggen kan natuurlijk ook in de vorm van video’s en je zou zelfs ook audio’s kunnen opnemen.

15 Contactformulier

Bezoekers moeten in contact met jou kunnen treden om je vragen te stellen of meer informatie op te vragen. Dus zorg dat er een goed contactformulier op je website staat.

Maak het de bezoeker makkelijk en vraag dus alleen het minimum aan informatie. Vaak is de naam en e-mailadres voldoende. Soms kan het handig zijn ook het telefoonnummer te vragen.

16 ????

Dit zijn vijftien punten die mijns inziens zeker op je website aanwezig moeten zijn. Ik ben benieuwd of jij nog andere punten hebt die absoluut aanwezig moeten zijn op een effectieve marketingwebsite.

Ik hoor het graag van je, dus mocht je nog aanvullende punten hebben, schrijf ze in het commentaar hieronder.

Blueprint

zes stappen

Share This