023-3690000 support@webalist.eu

Mijn oplossing werkt voor iedereen. Dat hoor ik nog te vaak als ik met andere ondernemers praat. Het probleem daarmee is echter dat je geen marketing kunt doen gericht op iedereen. Een bekende uitspraak onder marketeers is: “Marketing to everyone is marketing to no one“. In de huidige tijd zal je een verbinding met de klant moeten maken. Je moet je doelgroep goed kennen en weten wat hun problemen zijn.  De taal gebruiken die resoneert bij je doelgroep is ook belangrijk. Het mogelijk duidelijk zijn dat je niet op dezelfde manier communiceert met een kind van 8 dan met een tiener of met en volwassen van 40 jaar.

De fout die de meeste ondernemers maken is dat hun doelgroep veel te ruim is of nog erger dat ze meerdere doelgroepen hebben. Hoe specifieker je doelgroep, hoe makkelijker het wordt om je expertpositie te bereiken. Het is belangrijk al je teksten op je website aan te passen aan het taalgebruik van je doelgroep. Er zijn een aantal methodes om de doelgroep te bepalen.

Feitelijke kenmerken

Feitelijke kenmerken worden ook wel demografische gegevens genoemd. Het zijn puur feiten, bijvoorbeeld woonplaats, regio of land, wat voor leeftijdscategorie. Is het een man of een vrouw? Wat is de burgerlijke staat? Heeft jouw doelgroep kinderen? Wat is het opleidingsniveau? Is het een ondernemer of is het een bepaald beroep? Wat is het inkomen van die persoon?
Indien je business to business werkt, dan heb je ook demografische gegevens. Denk dan aan de volgende gegevens: Is het een lokaal bedrijf? is het een nationaal bedrijf of is het een multinational? Het aantal medewerkers die ze hebben, De omzet die ze halen. Is het een profit organisatie of non-profit organisatie? In welk marktsegment zit het bedrijf?

Waarden en interesses

De volgende groep kenmerken gaat veel meer over de waarden en normen en hoe iemand in het leven staat. Dat is altijd minder tastbaar. Dit zijn de zgn. psychografisch kenmerken.Denk daarbij aan het volgende: Op wat voor soort vakanties gaan ze? Wat voor kranten en boeken lezen ze? Wat voor tv programma’s en films kijken ze? Doen ze aan sport of juist niet? Zijn ze avontuurlijk ingesteld? Zijn ze energiek? Zijn ze optimistisch? Zijn ze vrolijk? Zijn ze bewust van hun gezondheid? Werken ze aan persoonlijke ontwikkeling? Dat soort zaken.
Ook bij bedrijven zijn psychografische kenmerken te benoemen bijv. Wat is de bedrijfscultuur? Is het een open cultuur? Of juist heel gesloten? Is men conservatief of juist vooruitstrevend?. Of met welke bedrijven wil men geassocieerd zijn.

Welk probleem los je op?

Het derde aspect is aangeven welk probleem jij voor ze kan oplossen. Welke problemen hebben die mensen? Het kan zijn dat je verschillende problemen kunt oplossen. Het is dan van belang dat je je richt op één specifiek probleem. Dat maakt jouw marketing een stuk eenvoudiger en je bereikt ook sneller een expertstatus. Bijvoorbeeld voor webalist geldt dat wij ondernemers helpen om te zorgen dat hun website ze meer klanten en meer omzet oplevert. Het probleem waar we een oplossing voor bieden is het tekort aan klanten en dus omzet.

Als je dus een combinatie hebt van de demografische gegevens, de psychografische gegevens en het probleem, dan heb je een hele specifieke doelgroep gedefinieerd.

Top vs Flop klanten

Een andere methode om jouw doelgroep te bepalen is het bepalen van wat voor mensen jij energie krijgt (Topklanten) en van welke mensen jouw energie juist wegstroomt (Flopklanten). Deze methode werkt erg goed als je al klanten hebt.Kijk dan wat jouw ideale klanten zijn en welke klanten je liever kwijt zou zijn. Schrijf vervolgens de kenmerken van beide groepen op.

Ik zal je een voorbeeld geven van Webalist. Onze ideale klanten zijn klanten die al een bedrijf hebben, die al omzet genereren, maar die een volgende stap willen maken. Het zijn mensen die verantwoordelijkheid nemen voor hun leven, altijd willen groeien zowel als ondernemer als persoon in een bedrijf. Het zijn geen klagers. Ze zijn bewust met hun gezondheid bezig, zijn avontuurlijk ingesteld en ambitieus. Dat zijn voor ons de ideale klanten.

Onze flopklanten zijn klanten die negatief zijn, klagen, laag in hun energie zitten, zich veel te veel met de techniek willen bemoeien in plaats van hun expertise. Ze zijn pessimisten en zien beren op de weg.

Ook als je jouw doelgroep momenteel nog te breed is of als je meerdere doelgroepen hebt, kan je dit gebruiken om te bepalen wat jouw ideale doelgroep is.
Het mooiste is als je een goede combinatie weet te vinden van de ideale klant samen met die demografische en psychografische gegevens en het probleem. Daarmee zet je een hele scherpe doelgroep neer, waarmee jij graag werkt..

Persona beschrijven

Als je jouw doelgroep zo scherp hebt, dan is de volgende stap om die doelgroep in één persoon te beschrijven. Dat noemt men een persona. Je geeft deze persoon een naam en beschrijft alle kenmerken. Dit hoef je niet op de website te zetten,. Het is een hulpmiddel voor jou. Al jou berichten en marketinguitingen schrijf je met deze persoon in gedachte. Het is dus alsof je alles voor dee persoon schrijft.
Hoe beter jij je doelgroep dus kent, hoe specifieker jij die persoon kan aanspreken. Precies in de taal die jouw doelgroep aanspreekt.

Schrijf hieronder in de mail wat jouw doelgroep is, of hij al specifiek genoeg is. Misschien kan ik nog helpen aanscherpen.

Share This