023-3690000 support@webalist.eu

Volgens mij is het land met de meeste coaches, trainers en therapeuten.  Op zich is daar niets mis mee, maar het maakt het voor jou wel moeilijk om je te onderscheiden van die vele concurrenten.  Hoe kun jij ervoor zorgen dat jouw doelgroep voor jou kiest en niet één van de vele andere concullega’s

Als jij je niet onderscheidt, dan lijkt het voor jouw doelgroep allemaal op elkaar. En dan is de enige manier waarop een prospect de keuze maakt, de prijs of dat je in de buurt zit. 

Op het moment dat je je onderscheidt, Komen mensen naar je toe komen, omdat zij zich door jou aangesproken voelen. Het kan dan ook zijn dat je een andere (lees hogere) prijs kunt hanteren, wat jou op een unieke manier onderscheidt.

Op het moment dat jij je dus uniek positioneert, is het belangrijk om die positioneringsboodschap overal ten toon spreiden. Dus tijdens een  eén-op-eén gesprek of op social media. Of als jij een training geeft. Maar ook op je website zal het heel duidelijk moeten zijn. 

Nu je weet dat het belangrijk is je te onderscheiden van de concurrenten, vraag je je wellicht af: “Hoe kan ik mijzelf onderscheiden? Hoe zorg ik voor die unieke positionering?

Dat ga ik je vertellen. het is veel eenvoudiger dan je wellicht denkt. Je hoeft slechts  antwoord op drie of vier vragen te beantwoorden.

Wie help je?

De eerste vraag is: “Wie help je”. Daarmee benoem je dus de doelgroep en geef je aan met welk probleem je hen kunt  helpen. Om je een voorbeeld te geven van webalist.  

Wij helpen trainers, coaches, consultants en therapeuten om meer klanten en meer omzet te krijgen door hun website effectief in te zetten en ideale oplossingen te creëren voor hun marketinguitdagingen.

Daarmee is duidelijk dat wij trainers, coaches, consultants en therapeuten helpen en aan meer klanten en omzet. Dus dat is het probleem waar we ze mee helpen. Een heel duidelijk statement.

Waarom wil je hen helpen?

De tweede vraag die je moet beantwoorden is: “Waarom wil je hen helpen? Wat zijn jouw drijfveren?  Wat is jouw motivatie, jouw boodschap? Wat maakt dat jij die mensen wilt helpen?”

Om een voorbeeld te geven gebruik ik weer Webalist, ons eigen bedrijf:
Wij geloven dat ondernemers ondersteund moeten worden door een team dat ervoor zorgt dat zij zich kunnen richten op dat waar zij het beste in zijn en wat zij het liefste doen. Door het voor jou mogelijk te maken dat je de state-of-the-art online marketing kunt implementeren in je business, geloven wij dat jij als ondernemer geheel nieuwe mogelijkheden zult ontdekken en de vrijheid gaat ervaren als nooit tevoren.

Dat is wat ons drijft om ondernemers zoals jij te helpen met het inrichten van hun website en de oplossingen te creëren voor hun marketing uitdagingen.

Waarom ben jij de uitgelezen persoon om te helpen?

De derde vraag die je dient te beantwoorden is: “Waarom ben jij bij uitstek de expert die de doelgroep kan helpen? Waarom moeten ze bij jou zijn?”

Bij de beantwoording hiervan kan je gebruik maken van jouw ervaringen met het probleem, of aangeven hoeveel mensen je al geholpen hebt. Alles wat maar laat zijn dat jij DE  expert om hen te helpen?
Ook dit zal ik illustreren met onze eigen positionering.

Wij  helpen met het realiseren van goed converterende websites, omdat wij ruim 600 van die websites gebouwd hebben voor onze klanten. Van ZZP-ers tot multinationals met meer dan 900 werknemers. Wij maken websites en andere oplossingen waarbij we uitgaan van de meest effectieve marketing methodes. We werken met een divers en getalenteerd team van designers, support professionals, WordPress ontwikkelaars en online-marketing professionals, om te borgen dat de producten en diensten die wij creëren, continu de resultaten van de klanten verbeterd.

Zoals je ziet, een heel duidelijk argument waarom wij DE aangewezen partij zijn om jou te helpen met het genereren van meer omzet via jouw website.

Waar breng je hen naartoe?

De vierde vraag  is niet noodzakelijk, maar het maakt jouw positionering nog sterker. Deze vraag is: “Wat heb jij op langere termijn voor ogen met jouw doelgroep? Waar breng je ze naar toe?”

Op het moment dat ze bij je komen wil je niet dat je ze met één probleem helpt en dat je daarna weer op zoek moet gaan naar andere klanten. Nee je wilt ze eigenlijk in het traject meenemen naar een ander hoger doel. Het voorbeeld voor ons is:

Wij helpen je aan een converterende website die je meer klanten en meer omzet oplevert. We ontzorgen je qua techniek en marketing in de diverse groeifases van jouw onderneming, zodat je jouw onderneming naar ongekende hoogte en grootte kunt groeien.

Zoals je ziet het stopt niet bij het leveren van een site om mee te beginnen, Nee, we willen in alle groeifases van jouw  bedrijf, meegroeien en meedenken en daarin kunnen ondersteunen. Dus we willen je naar grotere ongekende hoogte en groei brengen.

Als je op deze manier voor jezelf die vier vragen beantwoord, dan zal je zien dat je je op een unieke manier hebt gepositioneerd en dan ben je eigenlijk niet meer te vergelijken bent met jouw concurrenten. Het enige dat je nu nog hoeft te doen is  de antwoorden op deze vragen op je website zetten. Maak het een persoonlijk verhaal zodat jouw doelgroep kan resoneren met jouw boodschap en motivatie.

Filtering aan de poort

Door je op deze manier te positioneren heeft nog een bijkomend voordeel. Het grote voordeel van ondernemer zijn, is dat jij kan bepalen met wie je wilt werken.  Je zult het met me eens zijn dat je het liefst werkt met jouw ideale klanten. Mensen die op dezelfde manier in het leven staan als jij, met dezelfde waarde, normen en interesses.
T
Door deze positionering kan je al aan de poort filteren. Mensen die zich aangetrokken voelen tot jouw positionering en verhaal  zullen naar je toe komen en degene die niet met jouw boodschap resoneren zullen afhaken.

Zoals ik al aangaf, richten wij ons op trainers, coaches, therapeuten en consultants Dat is onze doelgroep. Dat betekent dat anderen zich minder snel tot ons aangetrokken voelen. Dat wil niet zeggen dat ze niet komen, maar in onze boodschap en teksten richten wij ons op de door ons gekozen doelgroep..

Heb je deze vragen voor jezelf beantwoord? Ik ben benieuwd naar jouw positionering. Schrijf het in het reactieveld hieronder. Ik ben reuze benieuwd.

Blueprint

zes stappen

Share This