023-3690000 support@webalist.eu

Je kent waarschijnlijk wel de uitspraak: ‘The money is in the list’. Tot een paar jaar geleden was dit de realiteit. Je wist gewoon dat hoe groter jouw lijst, hoe meer je kon verkopen. Maar eigenlijk klopt die uitspraak niet helemaal. Het hebben van een grote lijst is niet het meest essentiële.

Het gaat vooral om de kwaliteit van de lijst. Je kunt beter een kleinere lijst van gekwalificeerde leads hebben, dan een grote lijst waar ook mensen op staan die niet binnen jouw doelgroep vallen en dus nooit zullen kopen. Dus eigenlijk had de uitspraak moeten zijn: ‘The money is in the quality of the list’.

Betrokkenheid is de sleutel

Maar zelfs dat is nog niet voldoende vandaag de dag. Je hebt niet alleen mensen nodig binnen jouw doelgroep. Je wilt vooral mensen op de lijst hebben die actief zijn. Die jouw mails openen en jouw blogberichten lezen. Het gaat er ook om dat de mensen reageren op je blogberichten, met andere woorden, je wilt mensen op je lijst die meer betrokken zijn. Mijns inziens is de juiste uitspraak nu: ‘The money is in the engagement of the list’. Het grote voordeel van een lijst hebben met betrokken lezers, is dat ze vaker mails openen, op de links klikken en reageren. En meer betrokken mensen zullen sneller van je zullen kopen.

Hoe krijg je betrokkenheid?

Door hen uit te nodigen te reageren en hen vragen te stellen zullen ze je beter leren kennen. Het is veel persoonlijker. Je bouwt eigenlijk een community om je heen. En dat is in deze tijd erg waardevol. Het voordeel van het opbouwen van een community, is dat je minder afhankelijk bent van sociale media platformen.

Bouw jouw community

Jouw community kan zeer waardevol zijn voor de deelnemers. Dat moet je niet onderschatten. In de meest ideale situatie reageren de deelnemers ook op elkaar en helpen elkaar ook. Het mooiste is dus als je een mailinglijst weet op te bouwen waarmee je een steeds grotere en waardevolle community weet te creëren.

Zorg er dus voor dat je bij het opbouwen van jouw lijst en het bloggen, de mensen stimuleert om reacties achter te laten, vragen te beantwoorden. Je zult hen daarvoor zoveel mogelijk moeten belonen, aangezien men niet vanzelf gaat reageren. Hoe meer je hen beloont, hoe vaker ze zullen reageren.

Wat doe jij?

Ik ben benieuwd wat voor mogelijkheden jij ziet om die betrokkenheid van je mailinglijst te vergroten. Dus wat voor soort dingen zou je kunnen doen, bijvoorbeeld vragen stellen, of een enquête doen, of hulp vragen. Mocht je nog andere mogelijkheden zien of hebben, deel ze via de het reactieveld hieronder, zodat ook andere lezers daar gebruik van kunnen maken.

Blueprint

zes stappen

Share This