023-3690000 support@webalist.eu

Heb je zelf wel eens een auto gekocht puur omdat je de advertentie leuk vond? Of omdat je een billboard zag?Ik kan je zeggen dat ik dat nog nooit gedaan heb Er is meer voor nodig is om mij te verleiden iets te kopen en zeker een grote aanschaf.

Ik moet vertrouwen hebben in het product of in de persoon en dat kan alleen maar stap voor stap opgebouwd worden. Het kan zijn dat je ervaring hebt met een bepaald merk.Of je gaat af op  informatie van vrienden en kennissen die goede ervaringen hebben. Dat geeft al vertrouwen.

Vervolgens ga je naar die dealer toe om meer informatie te krijgen en een proefrit maken. Dat is pas het moment dat je eventueel besluit de auto te kopen. Er gaat dus een heel traject aan vooraf. Dat wordt ook wel de klantenreis genoemd.

Datzelfde geldt voor jouw diensten en producten ook. Je gaat niet een jaarprogramma van 2000 euro direct aanbieden aan een bezoeker op je website die jou niet eens kent. Zij gaat het toch niet kopen. Je zult een relatie met de websitebezoeker moeten opbouwen

Fases in het koopproces

Potentiële klanten kunnen in verschillende fases van het koopproces zitten. Elk van deze fases heeft specifieke kenmerken. Het is dus belangrijk om te kijken in welke fase bepaalde bezoekers zitten en ze dan door de fases heen halen.

De eerste fase is de know-fase.  Nieuwe bezoekers van jouw website moeten je leren kennen.
De volgende fase is dat ze je leuk moeten vinden en je informatie waardevol moeten vinden en je steeds meer gaan waarderen. Dit is de like-fase.
De derde fase is dat ze uiteindelijk steeds meer vertrouwen krijgen dat jij weet waar jij het over hebt en dat jij hen kan helpen. Dat is de trust-fase.
Als ze die vertrouwensfase bereiken dan is de stap dat ze eventueel gaan kopen makkelijker gezet.

Je hebt mogelijke geïnteresseerden  in de know-fase, like-fase en de trust-fase.  Wat zijn de kenmerken van de mensen in de verschillende fases.

Kennismaking (Know-fase)



De mensen in de know-fase moeten jou nog leren kennen. Voor hen ben jij een vreemde.  Ze zijn mogelijk op jouw website gekomen door een advertentie, of door een social media bericht dat iemand gedeeld heeft. Deze bezoekers moeten jou nog leren kennen, maar het is belangrijk dat je hen ook op je mailinglijst krijgt.

Dus biedt hen een weggever aan wat geen weinig investering in tijd en geld kost. Het liefst gratis.

In deze fase is het belangrijk dat je hen bewust maakt van het probleem, want mogelijk zijn ze niet eens bewust dat ze een probleem hebben.

Ze gaan je leuk vinden (Like-fase)

Mensen in de like-fase kennen je al dus je kunt meer tijdinvestering van ze vragen. je kunt hen een e-book laten downloaden of uitnodigen mee te doen aan een challenge. Ook kan je een  video  met hen delen of ze een minicursus laten doen. Aangezien ze je kennen zijn ze eerder bereid om wat meer van hun tijd te investeren.

Je zou evt ook iets kunnen bieden wat weinig geld kost, maar mijn advies is om ook in deze fase geen geld te vragen. Je wilt kennis en waarde delen en vertrouwen opbouwen.

In deze fase is het belangrijk dat je de klanten wijst op de stappen die ze kunnen doen om het probleem op te lossen.

Vertrouwen opbouwen (Trust-fase)

De trust-fase is de derde fase. Als men in deze fase zit is men bereid ook wat meer risico te nemen. Je kan meer investeringen in tijd en eventueel in geld, aan hen vragen, door een webinar te geven of een lange training. Belangrijk is dat je daarbij zoveel vertrouwen opwekt en dat ze de stap maken om uiteindelijk van je te gaan kopen.  

In deze fase is het belangrijk om de mensen informatie te geven over de oplossing van het probleem.

Waar zitten je klanten

Nu je weet dat de bezoeker en mogelijke prospects in drie verschillende fase kunnen zitten is het belangrijk te herkennen waar elk van de bezoekers op je website of je mailinglijst zich bevindt. En ze stap voor stap door deze 3 fases heen te leiden. Zorg er dus voor dat je voor elke fase een weggever hebt.

Als je op https://meerklantenmeerverkoop.nl kijkt, dan is de Website effectiviteitstest, een lead magnet die weinig tijd kost, geen geld kost en gericht is om duidelijk te maken waar het probleem zit,  als men een niet converterende website heeft.. Deze weggever is duidelijk bedoeld voor de mensen in de know-fase, bijvoorbeeld onbekenden  die op de website komen. Die wil ik waarde leveren zonder dat het hen veel tijd kost.

De mensen die mij al kennen, en die op onze mailinglijst staan kan bied ik het e-book “Maak van jouw website een klantenmagneet” aan. Op die manier kan ik de mensen in de like-fase ook weer een stapje verder helpen.

In de trust-fase, biedt ik de hen een gratis website scan aan. Ook kan ik een training in de vorm van een webinar of een mini cursus aanbieden.

Op deze manier leidt je  de mensen door dat proces heen, waardoor de kans dat ze uiteindelijk gaan kopen veel groter wordt.

Ik ben benieuwd wat naar jouw mogelijkheid van wat voor lead-magnet, wat voor weggever zou jij aan bieden voor jouw klanten, voor de klanten die jou nog niet kennen. Dus de vreemden die binnenkomen. Schrijf dat hieronder en mocht je het niet weten, kan je het ook kwijt hieronder en misschien kan ik met je meedenken wat voor weggever jij kan gaan creëren voor deze groep.

Share This